loading...
تفریح و سرگرمی
Admin بازدید : 54 یکشنبه 05 آبان 1392 نظرات (0)

 

توضیحات در ادامه مطلب

حتما بخوانید

  • از هر پنج هزار نفر، یک نفر سالانه در انگلستان به فلج یک طرفه صورت (فلج بل) مبتلا می شود. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ بدهد اما در سنین ۱۵ تا ۶۰ سالگی شایعتر است. حدود ۷۱ درصد بیماران بدون هیچ درمانی بهبود می یابند اما در۱۳ درصد موارد ضعف خفیف و در ۱۶ درصد موارد ضعف متوسط تا شدید عضلات صورت باقی می ماند. فلج بل به علت التهاب عصب فاسیال ایجاد می شود اما علت ایجاد این التهاب هنوز مشخص نمی باشد. در درمان این بیماری از داروهای کورتون دار و ضد ویروس استفاده می شود. تحقیقات پزشکان نشان داده است که انجام طب سوزنی به تنهایی و یا همراه با درمان دارویی می تواند باعث بهبودی قابل توجه بیماران مبتلا به فلج صورت گردد. طب سوزنی در فلج صورت می تواند باعث کاهش التهاب، افزایش گردش جریان خون در صورت و تحریک عصب و عضلات صورت شده و بیمار سریعتر بهبود می یابد.
  • اثر طب سوزنی بر میگرن و انواع سردردها
    اثرات مطلوب طب سوزنی بر درمان میگرن و انواع سردردها چندین سال است که مورد تایید پزشکان قرار گرفته است. بسیاری از افرادی که به خاطر سردردهای میگرنی شان چندین سال از داروهای مسکن استفاده کرده اند با انجام چند جلسه طب سوزنی، از این مشکل به راحتی نجات یافته اند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ میلادی در آمریکا انجام شد مشخص گردید که طب سوزنی با تحریک اعصابی که در عضلات و سایر بافتها قرار دارند باعث ترشح آندورفین ها و سایر عوامل عصبی هورمونی شده و موجب تغییراتی در فرآیند درد در مغز و نخاع می شود. همچنین باعث ترشح فاکتورهای تنظیم کننده سیستم ایمنی شده و در نتیجه التهاب را کاهش می دهد. طب سوزنی بر روی میزان سروتونین مغز نیز که بر روی شروع سردردهای میگرنی اثر می گذارند نیز موثر می باشد.
  • طب سوزنی برای بیماری ام اس
    بیماری ام اس یک بیماری اتوایمیون (خودایمنی) می باشد که در آن سیستم ایمنی بدن به خودش حمله می کند و یک پاسخ التهابی در اطراف غلاف میلین عصب باعث آسیب به آن می گردد. غلاف میلین مانند یک عایق می باشد که در اطراف عصب واقع شده است. صدمه دیدن به غلاف میلین باعث می شود که بیمار احساس ضعف عضلات و بی حسی کند. در نهایت نیز پلاکهای کوچکی در قسمتهایی از سیستم عصبی تشکیل می گردد. دو تحقیق بزرگ در مورد اثر طب سوزنی بر روی ام اس انجام شده است که یکی در آمریکا و دیگری در کانادا صورت گرفته است. در هر دوی این بررسی ها، مشخص شده است که اکثر بیماران مبتلا به ام اس که تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفته اند از کاهش مشکلاتی مثل درد، گرفتگی عضلات، بی حسی و گزگز که در بیماران ام اسی شایع می باشد راضی بوده اند. سایر علایمی که در این بیماران بعد از انجام طب سوزنی بهبود یافته اند عبارتند از خستگی، افسردگی، اضطراب، مشکلات گوارشی و مشکلاتی در عملکرد مثانه.
  • طب سوزنی برای بی خوابی
    وقوع بی خوابی در دنیای امروزی بسیار بالا می باشد و در بعضی از تحقیقات نشان داده شده است که تا چهل درصد افراد در بعضی مواقع در زندگی شان دچار بی خوابی می شوند. بعضی از افراد حدود سه تا چهار ساعت طول می کشد تا به خواب بروند و بعضی دیگر در نیمه های شب بیدار شده و دیگر نمی توانند به خواب بروند. داروهایی که برای بی خوابی به افراد تجویز می شوند اعتیادآور بوده و درمان جدید با ملاتونین نیز هنوز در دراز مدت نتیجه قابل قبولی نداده است. در سال ۱۹۷۷ پزشکان آمریکایی در تحقیقی که بر روی اثر طب سوزنی در درمان بی خوابی صورت گرفت مشاهده نمودند که تقریبا تمام بیمارانی که در این بررسی شرکت نموده اند تا حدودی بهبود یافته اند. همچنین در تحقیق دیگری که در سال ۱۹۸۲ در آلمان انجام گرفت، اثر قابل توجه طب سوزنی بر مشکل بی خوابی مورد تایید قرار گرفت.
  • طب سوزنی و سندروم پاهای بی قرار
    حدود سه درصد از افراد جامعه دچار سندروم پاهای بی قرار می باشند. بعضی از این افراد اینطور بیماریشان را شرح می دهند که احساس سوزش، خارش، درد و یا احساسی شبیه آنچه که پایشان را می کشند دارند. این مشکل بیشتر در شبها فرد را دچار نموده و باعث می شود که فرد بخوبی نخوابد و در نتیجه روز بعد نیز دچار خستگی خواهد بود. این وضعیت معمولا در افراد بزرگسال ایجاد می شود. داروهایی که در طب غربی برای این بیماری تجویز می شوند نمی توانند باعث درمان وضعیت شوند و در واقع دارای عوارض جانبی مثل تهوع، سرگیجه و خواب آلودگی نیز می باشند. طب سوزنی بیش از دو هزار سال است که علایم این بیماری را با موفقیت درمان نموده است. در واقع در تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است نشان داده شده است که اثر طب سوزنی بر روی این بیماری بسیار بیشتر از تجویز داروهای شیمیایی می باشد.
  • اثر طب سوزنی در افزایش احتمال باروری خانمها در IVF
    مجله پزشکی بریتانیا در ماه مارس سال ۲۰۰۸ نتایج تحقیقاتی را منتشر نمود که نشان می داد انجام طب سوزنی در افزایش احتمال باروری خانمها در طی IVF بسیار موثر می باشد. در این تحقیق مشخص شد که خانمهایی که از طب سوزنی استفاده نموده اند ۶۵ درصد بیشتر از سایرین احتمال بارداریشان بیشتر است. طب سوزنی در باروری خانمها دارای اثرات زیر می باشد: * افزایش خونرسانی رحم. * افزایش ضخامت دیواره رحم. * تنظیم هورمونها برای تولید فولیکولهای بیشتر. * تقویت عملکرد تخمدانها برای تولید تخمکهایی با کیفیت بالاتر. * کاهش عوارض جانبی داروهایی که در IVF تجویز می شوند. * تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی فرد. * کاهش استرس و آرامش بیشتر. * پیشگیری از انقباضات رحمی بعد از انجام IVF * کاهش خطر بروز سقط جنین.
  • طب سوزنی در افسردگی
    در تحقیقی که در سال ۱۹۹۸ در آمریکا توسط موسسه ملی سلامت انجام شد مشخص گردید که در طی یک دوره درمان طب سوزنی بر روی گروهی از بیماران مبتلا به افسردگی، ۴۳ درصد علایم بیماران بهبود یافته است. از آن زمان به بعد، تحقیقات زیادی بر روی اثر طب سوزنی بر روی افسردگی انجام شده است که تمامی آنها اثرات مثبت طب سوزنی را بر روی افسردگی تایید نموده است. بسیاری از افرادی که برای مشکلات دیگری مثل کمردرد یا خستگی مزمن به کلینیکهای طب سوزنی مراجعه می کنند این نکته را یادآور می شوند که بعد از درمان طب سوزنی، آنها احساس بهتری از نظر روحی داشته اند. امروزه مشخص شده است که طب سوزنی باعث آزاد شدن اندورفین در مغز می شود که یک ماده طبیعی بدن است که بر روی روحیه فرد می تواند موثر واقع شود.
  • طب سوزنی برای سکته مغزی
    صدها سال است که در کشور چین از طب سوزنی برای بازتوانی در سکته مغزی استفاده می شود. امروزه نیز در بیمارستانهای چین، بخشهایی که برای سکته مغزی اختصاص یافته اند از طب سوزنی استفاده می کنند و حتی المقدور سعی می کنند که این کار را از همان سه روز اول ابتلای فرد به سکته مغزی انجام دهند تا بیشرین اثر مطلوب را به دست بیاورند. امروزه در کشورهای غربی نیز به این نتیجه رسیده اند که استفاده از طب سوزنی برای بازتوانی در سکته مغزی بسیار موثر بوده و می تواند سرعت بهبودی بیمار را بسیار تسریع کند و نیاز به پرستاری این بیماران نیز کمتر می گردد. اهمیت زیادی دارد که بعد از وقوع سکته مغزی در افراد، طب سوزنی را هرچه سریعتر در آنها آغاز نماییم تا به حداکثر نتیجه مطلوب برسیم.
  • طب سوزنی برای سندروم خستگی مزمن
    سندروم خستگی مزمن در دنیای مدرن امروز بسیار شایع می باشد. در تحقیقی که اخیرا انجام گردیده نشان داده شده است که افرادی که به مدت چهار سال دچار سندروم خستگی مزمن بوده اند علایم ضعف حافظه، گلودرد، تورم غدد لنفاوی، دردهای عضلانی، دردهای مفصلی، سردرد و خستگی را تجربه نموده اند. عقیده پزشکان بر این است که این سندروم بر اثر ویروسی که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد ایجاد می گردد. در طب مدرن، هیچ درمان موثر شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد. در تحقیقی که بر روی تعدادی از بیماران مبتلا به سندروم خستگی مزمن که تحت درمان با طب سوزنی قرار داشتند صورت گرفته، مشخص شد که بیش از پنجاه درصد آنها بهبود قابل توجهی پیدا کرده اند (مخصوصا در مورد ضعف حافظه و افسردگی آنها اثرات مطلوبی دیده شد).
  • طب سوزنی برای سندروم روده تحریک پذیر
    علایم اصلی سندروم روده تحریک پذیر عبارتند از: دردهای شکمی، نفخ و تناوب در یبوست و اسهال. طب مدرن هنوز هیچ علت خاصی را برای پیدایش سندروم روده تحریک پذیر پیدا نکرده است. همچنین هنوز هیچ درمان موثری نیز برای آن پیدا نشده است و پزشکان تنها کاری که از دستشان برمی آید تسکین موقتی علایم آن می باشد. اما امروزه تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی بر روی سندروم روده تحریک پذیر بسیار موثر بوده و با اثر بر روی مغز این بیماران، باعث تسکین و بهبود بیماری شان می شود.
  • طب سوزنی برای آرتریت روماتوئید
    آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در مفاصل می شود . همه مفصل ها می توانند در این بیماری در گیر شوند اما مفصل های انگشتان دستها وپا ها بیشتر گرفتار می شوند و معمولا دچار درد و سفتی صبحگاهی می گردند . درمان این وضعیت در طب غربی  استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل داروی بروفن می باشد. با این حال عوارض جانبی بروفن بسیار زیادی می باشد. در تحقیقی که توسط کالج آمریکایی روماتولژی انجام شده است نشان داده شده که تنها  ۵تا ۱۰ جلسه طب سوزنی می تواند علایم  نا توان کننده آرتریت روماتوئید را کاهش داده و اثرات آن بعد از یک ماه نیز باقی می ماند. http://www.hemmatkhah.com
  • طب سوزنی برای سندروم تونل کارپ
     سندروم تونل کارپ که عبارت است از درد، تورم، گزگز و  بی حسی انگشتان دست،  بر اثر فشار تاندونها بر روی عصب  مدیان در ساعد ایجاد می شود. درد وگزگز دست در شبها بیشتر شده  و می تواند فرد را از خواب بیدار کند . جراحی برای درمان سندروم تونل کارپ بسیار رایج بوده و هر سال حدود ۴۵۰۰۰۰ نفر در آمریکا بخاطر این وضعیت تحت جراحی قرار  می گیرند. در سال ۲۰۰۹ در مجله بالینی درد گزارش شده که اثر طب سوزنی در بیماران مبتلا به سندروم تونل کارپ بسیار مطلوب می باشد و نتایج بهتری از تزریق استروئید ها دارد. همچنین عوارض تزریق استروئید ها نیز در طب سوزنی وجود ندارد. http://www.hemmatkhah.com
  • طب سوزنی برای چاقی
    بسیاری از بیمارانی که به کلینیک طب سوزنی برای کم کردن وزن مراجعه می کنند اغلب این سوال را مطرح می کنند که واقعا از نظرفیزیولوژیکی چه اتفاقی در بدن می افتد که باعث کاهش وزن با انجام طب سوزنی می شود. در تحقیق جدیدی که در آوریل ۲۰۱۲ در مجله جهان علم گزارش شده است نکاتی آمده است که می تواند در جواب به سوال این افراد کمک می نماید. در این تحقیق که بر روی ۲۰۰ بیمار مبتلا به چاقی انجام شد،  طب سوزنی به مدت شش هفته بر روی آنها صورت پذیرفت. پارامتر هایی که بر روی این افراد اندازه گیری شد عبارت بودند از: اندازه گیری بافت چربی،  اندازه گیری تیترآنتی بادی اچ اس پی (هیت شوک پروتئین)، و اندازه گیری سطح سی آر پی.  در این تحقیق مشخص گردید که طب سوزنی باعث کم شدن اچ اس پی و سی آر پی می شود و از این طریق به کم شدن وزن بدن کمک می کند. در این بررسی معلوم گردید که طب سوزنی نه تنها باعث کم شدن وزن در افراد چاق می شود بلکه میزان کلسترول خون آنها نیز پایین می آید. http://www.hemmatkhah.com  
  • طب سوزنی برای انواع دردها
    صدها سال است که از طب سوزنی برای درمان انواع دردها استفاده می شود. از نظر طب سنتی چینی و طب سوزنی،  درد به علت انسداد انرژی در مریدین هایی که در سراسر بدن وجود دارند ایجاد می شود. پزشکی مدرن تازه به این نتیجه رسیده است که چگونه طب سوزنی به درمان درد ها کمک می کند.در یک تحقیق که در مجله سالانه پزشکی داخلی منتشر شده تاثیر طب سوزنی در آرتروز زانو بیان شده است . در تحقیقی دیگر، اثر مثبت طب سوزنی در تسکین انواع سر دردها ومیگرن نشان داده شده است. بعضی از درد هایی که در انواع تحقیقات پزشکی مشخص شده که طب سوزنی بر روی آنها اثر بسیار خوبی دارد عبارتند از: فیبرومیالژی، زونا، کمردرد،  سردرد، دردهای قاعدگی وانواع دردهای عصبی. شواهد علمی نشان داده است که مکانیسم اثر طب سوزنی بخاطر آزاد شدن آندروفین از مغز می باشد که یک ماده شیمیایی طبیعی بدن است که درد را تسکین می دهد . http://www.hemmatkhah.com
  • طب سوزنی برای فیبرومیالژی
    طب غربی مدرن در درمان فیبرومیالژی واقعا ناتوان بوده وحتی هنوز نمی داند که علت بروز آن چه می باشد، گرچه اخیرا احتمال نقش ویروس در ایجاد آن مطرح شده است. با اینحال تحقیقات جدید نشان داده است که طب سوزنی در درمان فیبرومیالژی بسیار موثر می باشد. در ایالات متحده آمریکا  در تحقیقی که در مجله روماتولوژی بالینی انتشار یافته است نتیجه گرفته است که طب سوزنی در بهبود تمام علایم فیبرومیالژی موثر می باشد. این علایم عبارتند از :درد،  بی خوابی،  سفتی مفاصل،  مشکلات گوارشی،  بی حسی و گزگز،  سر درد،  اضطراب،  حساسیت زیاد به تحریکات و خستگی. http://www.hemmatkhah.com
  • طب سوزنی برای آرتروز
    تقریبا تمام افراد بالای ۴۰ سال تا حدودی دچار آرتروز در مفصل هایشان هستند اما همه آنها علایم آرتروز را دارا نمی باشند. در این بیماری تغییرات مفصلی باعث بروز درد و محدودیت  حرکت آنها می شود. در طب غربی معمولا برای درمان این بیماری  از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می شود که دارای عوارض جانبی زیادی می باشند. در طب سوزنی از مریدین کلیه برای درمان آرتروز استفاده می شود زیرا کلیه ها از نظر طب سوزنی در استخوان ها موثر می باشند . در تحقیقی که اخیرا بر روی ۴۰۰۰ بیمار مبتلا به آرتروز زانو انجام شده است مشخص گردیده که طب سوزنی نسبت به سایر درمان ها اثر بسیار موثرتری دارد. http://www.hemmatkhah.com
  • طب سوزنی و کلسترول خون
    بسیاری از بیماران به کلینیک طب سوزنی مراجعه می کنند و سوال می کنند که آیا طب سوزنی می تواند باعث کاهش کلسترول خون آنها بشود یا نه، زیرا آنها از عوارض جانبی داروهای پایین آورنده کلسترول خسته شده اند. رایج ترین داروهای پایین آورنده کلسترول از گروه استاتین ها می باشد. استاتین ها دارای عوارض جانبی مثل صدمه به بافت کبد وعضلات، کم شدن حافظ و مشکلات در تمرکز حواس می باشد. سایر عوارض این داروها عبارتند از : افسردگی،  تحریک پذیری،  بی خوابی،  دردهای سوزشی،  خستگی،  سرگیجه،  تهوع، شکم درد، خشکی پوست،  وزوز گوش و اختلال در میزان قند خون.  فواید طب سوزنی بر روی سیستم قلب و عروق صدها سال است که معروف می باشد اما تحقیقات اخیر نشان داده است که طب سوزنی می تواند باعث کاهش کلسترول وتری گلیسیرید خون شود. http://www.hemmatkhah.com
  • طب سوزنی برای تهوع صبحگاهی دوران بارداری
    تهوع صبحگاهی در دوران بارداری بسیار شایع بوده و حدود ۸۰ در صد افراد دچار این مشکل می شوند. بعد از هفته ۱۳و ۱۴ بارداری تهوع و استفراغ معمولا از بین میرود اما در بعضی از خانمها ممکن است در طی سه ماهه دوم بارداری نیز این مشکل ادامه یابد. اکثر خانمها از مصرف داروهای ضد تهوع در این دوران خودداری می کنند زیرا نگران عوارض جانبی این داروها بر روی جنین هستند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۲ در استرالیا صورت پذیرفت نشان داده شد که طب سوزنی برای تهوع واستفراغ صبحگاهی خانمهای حامله روش درمان بسیار موثری می باشد . در این تحقیق همچنین مشخص شد که هیچگونه عوارض جانبی از بابت طب سوزنی در این افراد حامله وجود ندارد. http://www.hemmatkhah.com  
  • طب سوزنی برای افسردگی پس از زایمان
    در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ در آمریکا انجام شده نشان داده شده است که بیمارانی که در طی دوران بارداری شان از طب سوزنی استفاده کرده اند علائم افسردگی در دوران بارداری از خود نشان نداده اند و در طی ده هفته بعد از زایمان نیز موارد افسردگی درآنها کمتر از سایر افراد بوده است. http://www.hemmatkhah.com
  • طب سوزنی در درمان خونریزیهای بیش از حد رحمی
    خونریزی های شدید را معمولا می توان به خونریزیهای زمان پریود و خونریزی های غیر از زمان پریود تقسیم نمود. بر اساس طب سوزنی عللی که میتوانند باعث  چنین خونریزهای شدید شوند عبارتند از: فعالیت شدید بدنی،  استرسهای روحی،  رژیم غذایی نا مناسب،  جراحی ها و مشکلات بعد از زایمان. طب سوزنی با استفاده از مریدین های طحال و تقویت آن در درمان خونریزی های بیش از حد رحمی موثر می باشد. http://www.hemmatkhah.com  
  • طب سوزنی در درمان فیبروم رحم
    فیبروم رحم که به طور شایعی در خانمها بالای سن ۳۰ سال دیده می شود یک تومور خوش خیم می باشد که از عضلات صاف رحمی و بافت همبندی تشکیل می گردد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استروژن می تواند باعث شروع رشد فیبرومها  شود. از نظر طب سوزنی  یک علت شایع بروز بیماری در افراد،  عدم تعادل  در هیجانات آنها می باشد که در طب مدرن به اصطلاح  عدم توانایی در کنار آمدن با استرس ها عنوان می شود .هر گونه افزایش بیش از حد در هیجانات مثل عصبانی شدن ویا تحریک پذیری و زود رنجی می توانند باعث شوند که جریان طبیعی انرژی در بدن مختل شود که آن نیز به نوبه خود باعث اختلال در گردش طبیعی خون می گردد. وقتی انرژی و خونرسانی در رحم دچار اختلال بشود فیبرومها می توانند بروز کنند. طب سوزنی با افزایش خونرسانی در رحم باعث میگردد که فیبرومها از بین بروند. http://www.hemmatkhah.com
  • طب سوزنی برای یائسگی
    در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ در لوس آنجلس آمریکا انجام شد نتیجه گرفته شد که طب سوزنی می تواند از میزان و شدت علائمی که در  یائسگی ایجاد می شود به مقدار زیادی بکاهد و باعث بهبود زندگی بیماران شود .علائم یائسگی که در این تحقیق بررسی شدند عبارت بودند از گر گرفتگی، افسردگی،  اضطراب، خواب و میزان کورتیزول خون. http://www.hemmatkhah.com
  • طب سوزنی در درمان درد های قاعدگی
    درد های قاعدگی یا دردهای پریود که به آن اصطلاحا (دیسمنوره) گفته می شود دردهایی هستند شدید، ضربان دار، تیز و سوزشی که اغلب در قسمت پایین شکم و نیز در ناحیه ران ها احساس میشوند . از نظر طب غربی علت این دردهای قاعدگی اغلب نا مشخص می باشند و برای تسکین آنها نیز از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی که دارای عوارض جانبی زیادی نیز می باشند استفاده می گردد. در حقیقت صدها سال است که از طب سوزنی برای درمان دردهای قاعدگی در چین استفاده می شود. از نظر طب سوزنی کبد نقش مهمی در بروز این دردهای قاعدگی ایفاء می کند . مریدین کبد در طب سوزنی ازانگشت شست پا شروع شده واز ناحیه داخلی ران ها به سمت دستگاه تناسلی رفته وازآنجا به کبد و پستانها می رود. متخصصین طب سوزنی با استفاده از نقاطی از مریدین کبد می توانند دردهای قاعدگی را در خانم ها درمان نمایند.
  • طب سوزنی در درمان آندومتریوز
    یک علامت مهم وشایع در آندومتریوز، بروز دردهای لگنی می باشد.آندومتریوز عبارت از رشد ناخواسته بافت مشابه پوشش داخلی رحم (آندومتر) در مناطق غیر معمول در قسمت پایینی شکم، روی سطح تخمدان ها، پشت رحم، در لگن وحتی روی دیواره روده ها می باشد. پزشکان چینی قرنها است که با استفاده از طب سوزنی به درمان دردهای قاعدگی ونیزآندومتریوز می پردازند . طب سوزنی با افزایش خون رسانی به رحم باعث برداشته شدن این بافتهای ناخواسته آندومتریوز می گردد.
  • طب سوزنی در درمان پرمویی در خانمها (هیرسوتیسم )
    افزایش بیش از حد در رشد موهای بدن خانمها اغلب در افراد مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک دیده می شود که می تواند باعث مشکلاتی در هورمون استروژن گردد. این بیماری ممکن است همراه با چاقی،  اختلال در باروری (نازایی) و فقدان پریودها باشد. در کتابهای کلاسیک چینی در مورد طب سوزنی نوشته شده است که ناکافی بودن رشد موها در آقایان و نیز افزایش بیش از حد رشد موهای بدن در خانمها را می توان از طریق یک نقطه طب سوزنی که به آن “دریای خون ” گفته می شود درمان نمود. در واقع اکثر متخصصین طب سوزنی از این نقطه برای درمان بسیاری از اختلالات قاعدگی در خانمها استفاده می کنند.  
  • طب سوزنی و تخمدان پلی کیستیک
    سندرم تخمدان پلی کیستیک در ده درصد خانمها دیده می شود و یک علت اصلی در نازایی بر اثر اختلال در تخمک گذاری می باشد. سایر علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از: اختلالات قاعدگی،  آکنه (جوش) و چاقی. همچنین بروز موهای زاید مانند مردان که به آن هیرسوتیسم یا پرمویی گفته می شود نیز در بعضی از موارد دیده می شود. در طب غربی هنوز علت بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک مشخص نشده است و نیز هیچ درمان موثری نیز برای این مشکل پیدا نشده است. در تحقیقاتی که اخیرا در ایالت متحده آمریکا انجام شده است مشخص گردیده که طب سوزنی می تواند با تنظیم هورمون های جنسی بدن بر روی تخمدان پلی کیستیک موثر باشد. این تحقیقات نشان داده است که سطح هورمونهای جنسی در جریان خون و نیز در تخمدان ها توسط طب سوزنی بهبود می یابد . طب سوزنی در واقع به کم کردن و تنظیم هورمون تستوسترون و سایر هورمون های مردانه ای که در زنان باعث بروز آکنه و رویش موهای زائد می شوند کمک می کند. همچنین طب سوزنی باعث بهبود تخمک گذاری شده و در نتیجه به باروری خانمها کمک می کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین با اثر بر روی سطح انسولین خون موجب بروز چاقی می شود و به همین دلیل است که طب سوزنی در کاهش وزن این افراد بسیار معروف می باشد. سایر علایم سندروم تخمدان پلی کیستیک همچون نامنظم بودن پریودها، آمنوره (فقدان پریودها) و بالابودن کلسترول نیز می توانند توسط طب سوزنی بهبود قابل توجهی پیدا کنند.  
  • گرفتن شرح حال بیمار در طب سوزنی
    اگر بیمار اظهار کند که از سرما خوشش نمی آید بیانگر وجود صدمات بیماری زای خارجی سرما یا باد-حرارت می باشد. با این حال، وجود یک لرز عمومی در بدن و احساس سرد بودن می تواند نشان دهنده کمبود انرژی یانگ باشد. عرق ریزش فراوان نشان دهنده آن است که کاهش انرژی در قسمت خارجی بدن و یا آنکه افزایش حرکت داخلی حرارت (در عفونتها) باعث اختلال در کنترل مایعات بدن و در نتیجه بروز عرق ریزش شده است. با این حال، تعریق اگر در هنگام خواب صورت گیرد نشان دهنده آن است که یین(YIN) مورد حمله واقع شده است که باعث ضعف داخلی بدن می شود. مهمترین عاملی که در موارد وجود درد باید به آن توجه نمود محل بروز درد می باشد که نشان دهنده آن است که چه کانالی دچار گرفتاری شده است. همچنین نوع درد نیز می تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. دردی که با فشار وارد آوردن بر آن بدترمی شود نشان دهنده انسداد چی (QI) می باشد اما دردی که با فشار آوردن بر آن، بهبود می یابد بیانگر کمبود چی (QI) می باشد. دردهای موضعی و پایدار (مثلاً در اطراف مفاصل) بیانگر وجود عامل بیماری زای خارجی رطوبت می باشد در حالی که دردهایی که سریعاً میزان آن تغییر نموده و از محلی به محل دیگر بدن حرکت می کنند نشان دهنده صدماتی است که بر اثر باد ایجاد شده اند. یبوست نشانه قابل اطمینانی است که بیان می کند که چی (QI) معده (انرژی فعال و پایین رونده معده) بطور مناسب قادر به انجام وظیفه خود نمی باشد. با این وجود، یبوست اغلب همراه با علایم حرارت در بدن می باشد. از سوی دیگر، اسهال نشانه آن است که چی (QI) طحال (انرژی فعال طحال) قادر به انجام وظیفه بالارونده خود نیست. افزایش ادرار شفاف نشان دهنده آن است که صدمه ای بخاطر سرما به بدن وارد شده است. کاهش مقدار ادرار و پر رنگ شدن آن بیانگر صدماتی است که بر اثر حرارت ایجاد شده است. تشنگی زیاد نشان دهنده حرارت زیاد می باشد در حالی که فقدان تشنگی بیانگر وجود صدمات بر اثر سرما یا افزایش رطوبت می باشد. بی خوابی نشانه ای است که تقریباً همیشه دلالت بر وجود اختلالی در قلب دارد. میل زیاد به خوابیدن همراه با ضعف و رخوت نشانه کاهش زیاد انرژی و یا افزایش رطوبت بدن می باشد.
  • گرفتن نبض
    پزشک متخصص طب سوزنی می تواند با گرفتن نبض بیمار از مشکلات داخلی بدن او اطلاعات زیادی پیدا کند. برای مثال اگر نبض بیمار کُند و آهسته بزند (کمتر از چهار نبض در هر بار نفس کشیدن در بالغین) نشان دهنده وجود سرما در بدن بیمار می باشد در حالی که اگر نبض تند بزند (بیشتر از پنج نبض در هر بار نفس کشیدن بالغین) بیانگر وجود حرارت زیاد در بدن بیمار می باشد.
  • گوش کردن و بوییدن
    پزشک با شنیدن صدای بیمار می تواند به نکاتی پی ببرد. اگر بیمار با صدای بلند و قوی صحبت کند نشان دهنده افزایش انرژی اوست در حالی که صحبت کردن با صدای آرام و آهسته بیانگر کم شدن انرژی است. عرق بدن همراه با بوی تند می تواند نشانه ای از صدمه دیدن بدن بر اثر رطوبت، حرارت یا باد باشد. بوی بد و زننده دهان بیانگر وجود حرارت در معده می باشد.
  • مشاهده بیمار در طب سوزنی
    یک پزشک خوب و دقیق با مشاهده شواهد و علایمی مثل سفتی پوست و بافت زیر آن، لاغر شدن عضلات و یا وجود اِدِم (خیز) می تواند به سرعت نتیجه گیری کند که در اعضای زانگ فوی بیمار ضعفی وجود دارد. از سوی دیگر، قدرت عضلات و تاندونها نشانه خوبی است که بیانگر خوب بودن کار کبد می باشد. یک بدن لاغر با شانه های باریک نشان دهنده ضعف ریه می باشد در حالی که وجود یک اسکلت استخوانی مستحکم نشان دهنده قدرت خوب کلیه ها می باشد. قرمز بودن چشمها عموماً نشان دهنده وجود باد-گرما در کبد می باشد. ترشح غلیظ و زرد رنگ از بینی نشان دهنده باد-گرما در ریه است در حالی که ترشح رقیق و شفاف از بینی نشان دهنده وجود باد- سرما در ریه می باشد. در طب سنتی چینTCM) ) مشاهده زبان بیمار نقش بسیار مهمی در تشخیص بیماری دارد. در هنگام معاینه زبان برای تشخیص بیماری باید تفاوتی بین بدنه زبان و پوشش آن قایل شویم. ظاهر بدنه زبان به ما این اجازه را می دهد که از داخل بدن بیمار و نیز در مورد یین (YIN) و قدرت بیمار اطلاعاتی را به دست بیاوریم. پوشش زبان اطلاعاتی درباره عدم تعادل متابولیسم (سوخت و ساز) مایعات بدن در اختیار ما قرار می دهد. زبانی که به رنگ قرمز روشن باشد یک زبان سالم و طبیعی بوده و نشانه ای از سلامت و تعادل خوب فرد می باشد. اگر قرمزی زبان تشدید شده باشد نشانه دینامیک افزایش یافته فرآیند انرژتیک داخلی بدن می باشد که بیانگر افزایش حرارت است. اگر قرمزی زبان خیلی شدید باشد و به رنگ زرشکی یا رنگ خون شود بیانگر اختلال در مایعات بدن، کاهش یین (YIN) به خاطر افزایش فعالیت و تشدید شدن حرارت به سمت آتش می باشد. تغییر رنگ زبان به سمت کبودی یا بنفش نشان دهنده انسداد،احتقان، رکود و یا سرما می باشد. یک زبان نرم، متورم و وجود جای دندان در اطراف آن بیانگر کاهش چی (QI) می باشد. به علاوه، یک زبان باد کرده و متورم نشان دهنده تجمع خلط در بدن می باشد. زبانی که ظاهر خشن، سفت و به شکل چرم داشته باشد از یک سو بیانگر از دست دادن مایعات بدن می باشد و از سوی دیگر نشان دهنده احتقان در جریان انرژی بدن است. وجود ترک و شیار بر روی زبان بیانگر بروز صدماتی است که بر اثر افزایش فعالیت یانگ (YANG) و یا حرارت به یین (YIN) وارد شده است. یک زبان سالم و طبیعی دارای پوششی نازک و شفاف می باشد. هنگامی که پوشش زبان افزایش یافته و ضخیم شود نشان دهنده ناکافی بودن متابولیسم مایعات بدن در معده می باشد. افزایش رنگ پوشش زبان بیانگر عدم کفایت در انتقال و جابجایی مایعات بدن می باشد که منجر به رطوبت بدن می شود. زبان کمرنگ و روشن نشان دهنده کم خونی بوده و نیز بیانگر کاهش فرآیند دینامیک بدن و سرما می باشد. زبانی که دارای پوشش سفید و ضخیم باشد نشان دهنده وجود رطوبت و سرما در بدن است. هرچه اثر حرارت در بدن بیشتر باشد تغییر رنگ زبان به سمت زردی بیشتر خواهد بود. همچنین افزایش خشکی بدن همراه با اثرات حرارت زیاد بدن می باشد. پزشک از طریق زبان می تواند تشخیص بدهد که آیا مشکل بیمار مربوط به سرما یا گرما است و اینکه آیا مشکل او از خارج بدن وارد شده یا داخلی است.
  • روشهای تشخیص در طب سوزنی
    چهار روش تشخیصی در طب سوزنی عبارتند از : ۱- مشاهده ۲- گوش کردن و بوییدن ۳- گرفتن نبض ۴- گرفتن شرح حال
  • سازمان بهداشت جهانی و طب سوزنی
    براساس نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) از طب سوزنی می توان در موارد زیر استفاده نمود :  سینوزیت آلرژیک،  کنترل دردهای حاد و مزمن،  اضطراب،  آرتروز،  سندروم کارپال تونل،  تهوع و استفراغ،  اسپاسم مری،  افزایش بیش از حد اسید معده،  روده تحریک پذیر،  سندرومهای ستون فقرات گردن و کمر،  اسهال،  یبوست،  مسمومیتهای دارویی،  دردهای قاعدگی،  شانه منجمد،  سردردهای میگرنی،  سردردهای تنشی،  سرگیجه (بیماری مه نیر)،  وزوز گوش،  گرفتگی عضلات،  لرزش اندامها،  تیک،  سکسکه،  ایلئوس بعد از عمل جراحی،  مشکلات بعد از سکته مغزی،  بی اختیاری ادراری،  احتباس ادراری.
  • مریدین ها و نقاط طب سوزنی
    اکثر نقاطی که در طب سوزنی از آنها برای درمان بیماریها استفاده می شوند بر روی دوازده مریدین اصلی و دو مریدین دیگر از “هشت مریدین اکسترا” (به نامهای دو DU و رن REN) قرار دارند که در مجموع ۱۴ مریدین را تشکیل می دهند که مسیرهایی هستند که جریان “چی” (QI) در آنها برقرار است. دوازده مریدین اصلی که منطبق بر سیستم های عملکردی شان هستند عبارتند از : ریه، روده بزرگ، معده، طحال، قلب، روده کوچک، مثانه، کلیه، پریکارد، سان جیائو، کیسه صفرا و کبد. این دوازده مریدین بطور عمودی، دو طرفه و قرینه در بدن قرار دارند و هر کدام از این مریدین ها بطور داخلی با یکی از دوازده ارگان زانگ فو (ZANG FU) مرتبط می باشد. بنابراین شش مریدین یانگ و شش مریدین ئین (YIN) در بدن وجود دارد. به عبارت دیگر، سه مریدین یین و سه مریدین یانگ در هر دست و سه مریدین یین و سه مریدین یانگ در هر پا وجود دارد.
  • تئوری طب سنتی چین
    طب سنتی چین(TCM) چندین هزار سال قدمت دارد. براساس طب سنتی چین، سلامت یک فرد، وضعیتی است که به علت تعادل “یین” (YIN) و “یانگ” (YANG) در بدن برقرار شده است. با استفاده از طب سوزنی، جریان “چی” (QI) و خون در بدن تنظیم شده و هر جایی از بدن که کمبودی از آنها وجود داشته باشد تقویت شده و هر جایی که زیادی آنها وجود داشته باشد کاهش می یابند. همچنین در جاهایی از بدن که جریان آزاد “چی” (QI) دچار رکود و انسدادشده باشد برطرف می گردد. طب سنتی چین به بدن انسان به عنوان یک کل نگاه می کند که چندین سیستم عملکردی در آن درگیر هستند. چینی ها به این سیستم ها اصطلاحاً “زانگ فو” (ZANG FU) می گویند که زانگ به معنای اعضای توپر بدن (مثل کبد و کلیه ها) و فو به معنای اعضای توخالی بدن (مثل معده و روده ها) می باشد. از نظر طب سنتی چین هنگامی بیماری ایجاد می شود که تعادل بین ئین، یانگ، چی و خون به هم خورده باشد. با اصلاح نمودن یک یا چند سیستم عملکردی از طریق استفاده از سوزن، فشار، حرارت و یا چیزهای دیگر در نقاط خاص و حساسی از بدن که به آنها نقاط طب سوزنی گفته می شود تعادل از دست رفته دوباره به دست می آید و بیماری درمان می شود.
  • تعریف طب سوزنی
    طب سوزنی یا اکوپانکچر (ACUPUNCTURE) که به زبان چینی به آن جن جیو (ZHEN JIU) گفته می شود روشی است که با فروکردن سوزن های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار می شود. براساس تئوری طب سوزنی، این نقاط خاص بر روی مریدین هایی (MERIDIANS) قرار دارند که یک نوع انرژی حیاتی به نام “چی” (QI) در آنها جریان دارند. گرچه از اواخر قرن بیستم میلادی بر روی طب سوزنی تحقیقات علمی زیادی صورت گرفته است اما هنوز نحوه اثر آن به درستی مشخص نشده است و بحث های زیادی در مورد آن بین دانشمندان در جریان است. گزارش هایی که از طرف سازمان بهداشت جهانی، مرکز ملی طب مکمل آمریکا و انجمن پزشکی ایالات متحده آمریکا اعلان شده است همگی از مؤثر بودن طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماریها حکایت می کنند. یک توافق کلی بین دانشمندان وجود دارد که همگی آنها معتقدند که طب سوزنی اگر از طرف یک متخصص طب سوزنی انجام شود و سوزنهای استریل مورد استفاده قرار گیرند روش بی خطری در درمان بعضی از بیماریها می باشد.
  • نقاطی از مریدین ِرن (REN-12)
    Ren-12 جونگ وان (Zhong wan) – مجرای مرکزی معده نقطه Ren-12  به فاصله ۱۰ سانتیمتری بالای ناف قرار دارد. نقطه Ren-12 باعث تنظیم معده و هماهنگی چی (qi) آن می شود.                         موارد کاربرد Ren-12: درد، احساس پُر بودن معده، استفراغ، ترش کردن، بی اشتهایی، اسهال، تب، گرفتگی عضلات، اضطراب.
  • نقاطی از مریدین ِرن (REN-4)
    Ren-4 گوان یوان (guan yuan) – منبع چی (qi) اولیه     نقطه Ren-4 به فاصله ۸ سانتیمتر در زیر ناف قرار دارد. نقطه Ren-4 باعث حمایت کلیه ها، تقویت چی (qi) ما درزادی، تنظیمِ چی (qi) و کنترل یانگ و هدایت آن به سمت پایین می شود.  موارد کاربرد Ren-4 : احساس سرما، اسهال، اختلالات ادراری، شب ادراری، اختلالات قاعدگی، نازایی، سرگیجه، بی قراری، بی خوابی، احساس ترس، ضعف، پرولاپس رحم، ناتوانی جنسی.
  • نقاطی از مریدین دو (DU-20)
     DU-20 بای هویی (Bai hui) – تجمع یک صد نقطه Du-20 در وسط بالای جمجمه قرار دارد. نقطه Du-20 باعث ثبات و تنظیم کبد شده، باد را آرام نموده و باعث بالا رفتن چی (qi) می شود.   موارد کاربرد Du-20: سردرد، سکته مغزی، اختلالات تکلم، قفل شدن فک، فلج یکطرفه بدن، بی قراری، گرفتگی عضلات گردن، فراموشی، عدم تعادل، غش، وِزوِز گوش، پرولاپس مقعد، پرولاپس رحم، بواسیر، گرفتگی بینی، سرگیجه.
  • نقاطی از مریدین دو (DU-14)
    DU-14 دا جویی (Da zhui) – چکش بزرگ نقطه Du-14 در فرورفتگی زیر برجستگی مهره هفتم گردنی قرار دارد.     نقطه Du-14 باعث حمایت و تنظیم چی (qi)، خشک شدن رطوبت، پاک شدن حرارت، تقویت کبد و ریه ها و رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات می شود. موارد کاربرد Du-14: تب، تهوع، خستگی مفرط، ضعف، استفراغ، سرد بودن دستها و پاها، گرفتگی عضلات پشت، مشکل بودن تنفس، عرق ریزش خودبخودی، سفتی گردن،سرگیجه، سرفه، تشنج، گرمازدگی، مالاریا، اسکیزوفرنی، صرع، برونشیت، آسم، سل، فلج.  
  • نقاطی از مریدین کبد ۱۳-Liv
    سرگیجه، بی خوابی، تشنج، اسکیزوفرنی. Liv-13 جانگ من (Zhang men) – پرده دروازه      نقطه Liv-13 در انتهای آزاد دنده یازدهم قرار دارد. نقطه Liv-13 باعث حمایت و هماهنگی طحال شده، رطوبت را خشک می کند و چی (qi) را به سمت ریه ها و کلیه ها هدایت می نماید.   موارد کاربرد Liv-13: اتساع شکم، درد در قفسه سینه و پهلوها، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، چاقی، بزرگ شدن طحال، تشنگی زیاد، اختلالات تنفسی، لاغری، اسهال، زیاد شدن ادرار، درد در عضلات شانه و بازوها، هپاتیت.  

 

Acupuncture طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یا اکوپانکچر (ACUPUNCTURE) که به زبان چینی به آن جن جیو (ZHEN JIU) گفته می‌شود روشی است که با فروکردن سوزن های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار می‌شود. تاریخچه استفاده از طب سوزنی در کشور چین به عصر حجر باز می‌گردد که در آن زمان از سنگهایی نوک تیز به نام "بیان شی" (BIAN SHI) استفاده می‌شد. سوزن های سنگی طب سوزنی مربوط به پنج هزار سال پیش توسط باستان شناسان در کشور چین کشف شده است. اولین کتاب چینی که در آن در مورد طب سوزنی بحث شده است کتاب "طب داخلی کلاسیک امپراطور زرد" می‌باشد که در حدود 2300 سال پیش نوشته شده است. در این کتاب از انواع سوزن های فلزی، مریدین ها و نقاط خاص بر روی آنها، انواع روش های فروکردن سوزن در بدن و انواع مختلف بیماریهایی که می‌توان با استفاده از طب سوزنی آنها را درمان نمود بحث شده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
تفریح و سرگرمی,دانلود آهنگ جدید,آهنگ,موزیک,فیلم,فیلم ایرانی,عکس یازیگران,اس ام اس,دانلود,نرم افزار, نرم افزار اندروید,اندروید,بازی,عکس,قالب,نمونه سوال,سوال,تفریح
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 634
  • کل نظرات : 30
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 17
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 125
  • بازدید ماه : 82
  • بازدید سال : 2,937
  • بازدید کلی : 107,485